Korea piiril vastu Hiinat, sadamas, viidi läbi
standardset kontrolli ja passitembeldamist. ``Kaua viibite Koreas``, küsis
20ndates ametnik rutiinsusega. ``1 kuu``.``1 kuu?!?`` vastas ametnik
sellise arusaamatu, pahakspaneva üllatumisega hääles, nagu see oleks kõige
valem aeg üldse mida saab Koreas veeta...ja lõi passi templi 3 kuu viibimise
jaoks.Selgelt oma lubadusest mitte kinnipidanuna,astusin 20
päeva hiljem Busan-Fukuoka praamile. Omalaadne praam, kus nagu ruumikitsikuse
vaevlevale Jaapanile kohane, olid magamiseks dorm stiilis ruumid. 14 inimest
``kajutis`` nagu silgud reas.
Esimesed
päikesekiired maabumishommikul paljastasid hetkega Jaapani sisu. Kristallselges
hommikus joonistusid teravalt välja viimse detailini lihvitud viaduktid,
lakutud, vannituba meenutavad tänavad.Hiljem lähemal vaatlusel selgus, et
nendel tänavatel oleks tõepoolest võimalik pulmaülikonnas näiteks pikali vista
ja püherdada ilma et ülikonna välimus sellest muutuks. Kõik viaduktid Jaapanis
on ehitatud terasest(enamikes riikides raudbetoonist), konstruktsiooni on
lisatud puhverelemendid(näiteks kummipuksid) maavärina mõjudele
vastupanemiseks.
Juba toimus
praamilt kauba mahalaadimine, kuigi vaevalt olime maabunud. Toiming ise nägi
välja kui liinitsükkel, kuigi liini polnud kusagil. Protsess nägi väla
järgmine. Iga täpselt 2 minuti tagant sõitis nurga tagant välja täpselt
samasugune treiler. Kasutades täpselt samasugust sõidutrajektoori, keeras
treiler laevale, kus laaditi peale konteiner ja treiler võis lahkuda. Mitte
mingeid kõrvalekaldumisi ajas, trajektooris. Mitte mingit treilerijärjekorda.
Või siis laulusõnadega öelduna, ``piilupart ei ole enam rongijuht, vaid robot,
Jaapanlane.``Kogupilt meenutas, kuigi väiksemas mastaabis, Star Treki
filmikaadreid tuleviku robotlinnadest.
Egas Jaapanis minu jaoks suurt muud plaani polnudki kui
lihtsalt teha rutiinseid sõidupäevi, sekka mõne suurema linna ja selle
vaatamisväärsuste külastus. Jaapan on rattaturisti jaoks lihtsalt liiga kallis,
et hakata mõtlema millelegi muule peale esmavajaduste. Isegi hotellis ei
ööbinud ma terve Jaapani jookusl ühtki päeva.
Esimesel päeval olin miskipärast segaduses. Sularaha
võtsin välja 2korda rohkem kui terve Jaapani aja jaoks vajalik, pihku mahtuva
lihatüki eest maksin poes 15dollarit, lõunasaarelt keskmisele Jaapani saarele
minekuks valisin vale praami. Kõik see kainestas korralikult. Jaapanis kas ole
ergas ja kalkuleeri kõik järgnevad liigutused ette, või kergenda rahakotti
mitmekordselt rohkem. Ruumipuuduse ja kõrge elatustaseme kombinatsioonis on
Jaapanis tõenäoliselt ühed kõrgeimad toiduainete hinnad maailmas. Kõnekaks
näiteks õuna hind, mis jääb 3 ja 5 euri vahele tükist. Nii tuli piinliku
täpsusega uurida hindu ja koostada võimaluste piires veel kuigivõrd tervislik
toidukorv kõige odavamatest juurviljadest, kalakonservidest ja saiast. Nii iga
päev, hommikuks, lõunaks õhtuks. Tulemuseks oli kulu 20 päeva eest, ainult
toiduainetele, täpselt sama suur kui Hiinas 30 päeva kulu. Kusjuures Hiinas
saime lubada absoluutselt kõiki toiduaineid mida hing ihkas, ainult väljas
söömas käia, päevi hotellis viibida ja takkaotsa veel matkavarustust ja
rattajuppe osta.
Teisel päeval leidsin riisipõldude keskelt üles Shimano
tehase mis oli kui sümboolseks lõpetuseks pikale rattaretkele. Ratas oli jõunud
oma kodumaale ja tõenäoliselt tänas mind vaikides. Esimeseks suuremaks
turistimagnetiks oli Hiroshima. Tuumapommi intsidendile oli pühendatud terve
maja täis muuseumit, koos kõigi vaffate meditsiiniliste tagajärgede
eksponeerimisega. Muuhulgas oli välja pandud ka tükk Strontsium90,
näitlikustamaks radioaktiivsuse olemasolu.
Nagu teada lõhkes tuumapomm Hiroshima kohal mõnesaja
meetri kõrgusel. Ka sellele faktile on pööratud suurt tähelepanu, et külastajad
saaks selge pildi toimunust. Hüpotsenrit on nööri otsas rippuva kuulikesega
kujutatud nii linnamakettidel, piltidel, videodes. Lisaks on antud ka kaasaegse
linnaplaanis asukoht, kuhu on võimalik jalutada, taevasse vaadata ja ette
kujutada pommi lõhkemist antud punktis.
Keskmisest Jaapani saarest lõunas asub väiksem saar kus
asuvad sellised suuremad keskused nagu Takamatsu ja Matsuyama. Saarele viib
fantastiline sildade jada mis ühendab umbes kuut väiksemat saart mis viivad
suuremale. Sildadele on ehitatud ka jalgrattarada, ühele neist teise kihina
silla alla. Pikim neist on 5km pikk ning ka jagratestele on sillamaks. Nüüd kui
liikuda saare teise otsa,Tokushimasse, et saada tagasi suurele keskmisele
saarele, tuleb välja, et jalrattarada ainsal sillal enam pole. Pole ka praami
saarelt minema mis on üldiselt tiheda praamiliiklusega riigis kummaline.
Ratturi jaoks jääb siis 2 varianti: kas sõita tagasi peaaegu samas suunas kus
tuldud ja minna Takamatsus praamile, või rikkuda bicycle-on-freeway reeglit.
Mina valisin 2 variandi. Bicycle-on-freeway Jaapani stiilis on aga hoopis
midagi muud kui Hiinas. Hiinas võis vahelduseks lubada endale kiirteel rekka
taha haakimist ja niimoodi autokiirusel edasiliikumist, politsei tegi selle
peale küll noom-noom aga lõpuks ikkagi irvitas ja tegi shesti ``well done
boys``. Jaapanis lendab kiirteel tabamisel peale esiteks kiirteepatrull kes
peatab eksinud sõiduki. See kutsub välja tavapolitsei kes uurib passi jms.
Tavapolitsei kutsub välja politseibussi mis transpordib ratturi jörgmisesse suuremasse
linna. Kogu protseduur on aga siiski sõbralik ja ilma trahvideta.
Järgmiseks sihtpunktiks kus tahtsin põhimõtteliselt ära
käia oli 1998 aasta olümpialinn Nagano. Tagaratta feilimise tagajörjel olin
sunnitud võtma siin vajaliku puhkuse, ratta otsingul kohtasin jaapani
rattarändurit Shingo. See tüüp oli tõielik hipi jalgrattal. 4suurt spordkotti
meenutavat jalgrattakotti raami külge kinnitatud kuhu ta oli kohbu oma elamise
sisse pakkinud ja rohkemgi veel. Perse peale pükstesse kulunud suur auk nagu
hipile kohane. Ja konstantselt on line. Jaapanlane ei saa lihtsalt teisiti kui
ta peab kogu aeg olema USBga võrku ühendatud. Tüüp tegi kogu aeg pilte ja
update nii telefoniga kui lappariga.
See mägine osa Jaapanist mis jääb Tokyost läände on
kindlasti üks parimaid ja mugavamaid piirkondi kus Jaapanis jalrattal liikuda.
Kõik teed Jaapanis on asfalteritud olenemata kas tegu on kaugeima maapiirkonna
või Tokyo südalinnaga. Mägedes puudub tihe liiklus, convenient store, kust saab
hädapärase kehakinnituse on küll vähem kuid siiski olemas. Vett saab kraanist,
mägijõest, telkida igal sammul. Jaapani mägijõed on tõenäoliselt üks puhtamaid
looduskekkondi maailmas. Kirjeldamatu on näiteks 15km tõusu lõpus, keema läinud
kehandi visata paradiislikku, 10kraadise temperatuuriga kristallselgesse vette,
einestada ja magada üks peatäis voodisuuruse kuumaks köetud kivi peal
jõekaldal.
Mägedest alla veerenud sisenesin nn Tokyo
linnatasandikule mis koosneb Tokyost selle suburbidest, tesitest suurematest ja
väiksematest linnakeskustest ja Tokyo doonorlinnadest. Reaalsuses on tegu umbes
poole Eesti territooriumi suuruse alaga mis ongi, arvestades tänavate ja
rahvastikutihedust, üks suur linn. Mitte kuhugi pole istuda, astuda,
liiklusvoog on lakkamatu öösel kui päeval. Hingata on raske. See on ülim
inimtsivilistasiooni tehniline saavutus, tukslev mootor, jaapanlane bussijuht.
Tokyo keskus ise on muidugi hoomamatu, tulevikulinn olevikus. Isegi parmudele
jaoks on eraldi mitmehektari suurune park.Isegi magasin viimase öö ühes
sellistest parkidest, igati rahul et lahkun sellest õhtumaa mõistes kummalisest,
aga maailmale ülimalt vajalikust riigist.
Ole täitsa mees ja proovi Jaapanis sushi ära! :)
ReplyDeletetintsuke :), vaata, ma olen kuu aega juba Darwinis! Sushi on proovitud ja on täpselt sama hea kui paistab. Soovitan soojalt ka eestis ritv ja soolatops kaasa ja mere äärde.
DeleteProosit, herr nurje, sinu 50-nda bloogi sissekande puhul. Avan sel puhul ühe IPA kohe.
ReplyDeleteMägede osa on chill. Kirjelduste järgi kohutavalt erinev maailm jällegi. Kuigi inimene on nagu üks ja seesama, jääb kuidagi mõistatuslikuks, kuidas hi-tech japs nõnda omamoodi loom on. Ja kuidas nad üldse muu maailma korralagedusele vaatavad...
jaapan on selline huvitav koht küll, ma kujutan ette, kuhu võiks maausku eestlane sõpradega ühisreisi teha, siis saaks päevad ja ööd filosofeerida et kuidas saab ikka selline kultuur olla. käid suu lahti ja imestad. aga eks nad ilmselt üritavadki maailmas korda luua läbi oma lihvitud robotliikurite, paisates neid turule n+1 tehastest.
Deletewa zh´ao is IPA?
DeleteÕlts on, mõru ja kibe selline. Aga nagu nisuõllgi, vajab see tasapisi maitsega harjumist või lihtsalt iseloomu. Sul seal koloonias kindlasti liigub
Delete