Port Headland oli justkui oleks avanud taas, üle 15 aasta ENE, selle pruunide kaantega seeria mis oli enne mustade kaantega varianti. Pean silmas mustvalgeid pilte röögatutest tööstuskompleksidest mis toona noorele elluastujale tekitasid huvipakkuvaid küsimusi nagu ``Kust saadakse metalli?`` või ``Kas need ongi need masinad mis teevad masinaid?``. Ja mis nüüd astusid elusuuruses päris värvilisena mu ette. Port Headlandi näol on tegemist sadamalinnaga mis teenindab WA üht hetkel kuumimat kaevanduspiirkonda, Pilbarat. Sellest omakorda lõviosa moodustab Mount Whalebackist ammutatav hematiit, mida jätkub veel vähemalt 20 aastaks. See ja kogu muu tööstus mis keerleb rauamaagi ekspordil ja töötlemisel on linna põhifunktsiooniks. On naljaks ette kujutada, kui maak päeva pealt otsa saaks-linn lakkaks olemast, üksikud farmerid jääks seda veel asustama. Sarnaseid näiteid oli WA kullakaevanduspiirkondades mitu.
Samas saab ülevaate Hiina ja Jaapani majanduse aktiivsusest, kuhu 50/50 maak eksporditakse. Kuigi sadamas on ruumi 4 tankerile(võin eksida), mida 24/7 laaditakse, ootavad kaugel ookenil stabiilselt samapalju oma järjekorda. Seetõttu on käima lükatud projekt uue 4km pikkuse avamerekai ehituseks mis suudab teenindada korraga 6 tankerit. Selle konkreetse, üheainsa sadamakai ehituseks, on hinnanguline tööjõuvajadus 2000 inimest!
Kogu seda pilti vaadates tekkis esmalt hoomamatu tunne ja arvamus et neid summasid mis siin liiguvad, polegi võimalik kirja panna. Kuid siiski tegin väikse arvutuse ja mis selgus?!
Kas mu matemaatika on jälle puudulik või mis aga - arvestades 175 000 tonni ühe tankeri kohta, 500 tankerit aastas, 180 dollarit/hematiiditonn, siis saab aastakäibeks ainult 15miljardit dollarit ehk 1,7 kordne eesti riigieelarve.
Niisiis, selles vaffas linnas sai mõnuledes vaadatud tankerite randumist laadimist, päeval, öösel, loojangul ja samaaegselt puyrustatud lihast ravitud. Tundub, et ravikuur osutus edukaks ja hoolimata raevukatest vastupassaatidest õnnestus averageerida 100km päevas ja üllatuslikult isegi taastuvas rütmis Broome jõuda. Lõik Port Headlandist Broome, üldtuntud kui 80 Mile Beach, ongi kuulsust kogunud kui tühermaana, kus motoristid põletavad vastutuultes enim kütust ja kondimotoristid mõtlevad erinevaid trikke kuidas ennast veega varustada. Teel tutvusin Naami veteraniga, kes väidetavalt oli sisenenud vaenulikule territooriumile 66ndal. Tema andmetel pööras kuskil 80 protsenti postkonflikti hulluks, millest tema oli pealtnäha suutnud hoiduda. Ilmselt aitas sellele kaasa musthuumorlik suhtumine tõikka, et ta lisaks pilukatest jalavele ka naisi ja lapsi slaughterdas. Millesse ta siiski vestlusteemana süüvida ei soovinud. Kohatud sai ka seni ainsat naissoloisti jalgrattal, mis on väga haruldane.
No comments:
Post a Comment